Ha még sosem hajóztál, nehéz lehet elképzelni egy valódi óceánjáró méreteit, még akkor is, ha előtted vannak a konkrét számok. A hossz-, szélesség- és súlyadatoknál talán beszédesebb is azt nézni, hogy hány vendég kiszolgálására képes egyszerre egy óriáshajó.

Ebben a cikkben pont egy ilyen beszédes adatot veszünk górcső alá és megnézzük, mennyi étel fogy el egy tengerjárón.

Választék és mennyiség

Egy nagyobb turistahajó valószínűleg egy hét alatt több ételt szolgál fel, mint amennyit egy egész (hosszú) élet alatt egy (nagyétkű) ember elfogyaszt. A több ezer vendég és a személyzet ellátására tetemes mennyiségű ételt és italt kell elraktározni a hajón, hiszen az Atlanti óceán közepén például nem sok lehetőség adódik újratölteni a készleteket.

Ráadásul nem csak a mennyiség elképesztő: a nagyobb óceánjárók fedélzetén simán megfér 6-7 étterem is, amelyekből legalább 3-4 különböző típusú ételeket szolgál fel. Ez tehát azt jelenti, hogy az egyszerű tojástól kezdve a homárfarokig rengetegféle étel kerül a hajóra, majd pedig a vendégek tányérjaira.

Már egy pár száz fős szárazföldi hotel esetében is izgalmas kihívás az ellátás mindennapi koordinálása – képzeld el ugyanezt egy több ezer fős hajó esetében! Hihetetlen odafigyelést és összehangolt tervezést igényel ennyi ember flott kiszolgálása, főleg, hogy a szervezés oroszlánrésze még az utazás megkezdése előtt történik.

Kereslet és kínálat

A hajótársaságok különböző külső cégek bevonásával próbálják meg a lehető legpontosabban előre megjósolni, mire vágynak majd a vendégek. Elemzik az utasok adatait, hogy a legjobban passzoló menüket állíthassák össze. A kereslet függ a vendégek életkorától és nemzetiségétől, de persze a szezontól és az útvonaltól is. 

Egy karibi, vagy mediterrán úton természetesen jobban fogynak majd a könnyedebb ételek és a tengeri finomságok, míg egy túrákkal és fárasztó kirándulásokkal teletűzdelt alaszkai úton simán mehetnek a nehezebb, kontinentális ételek is.

Érdekes a különbségtétel a vendégek származási országai szerint is: ha például túlnyomórészt Európából származnak az utasok, a hajón elsősorban könnyedebb borokkal készülnek (rizling, pinot noir). Ha viszont az amerikaiak vannak többségben, a merészebb, testesebb borok kerülnek előnybe.

Természetesen limitált az ételek raktározására szánt hely is, hiszen mindent a hajó gyomrában kell eltárolni. A tárolásnál kiemelten fontos a különböző fertőzések elkerülése – emiatt a különböző ételtípusokat külön, jól tisztítható rekeszekben szállítják a hajóra, ahol külön kamrákba kerülnek.

Az ételek mennyiségének kiszámolásakor persze számolni kell némi extrával is. Bármikor bekövetkezhet váratlan, előre meg nem jósolt ugrás a keresletben: például egy meglepően meleg nap egy tavaszi hajóúton megemelheti a fagylalt- és sörfogyasztást. Hasonlóan készülni kell a viharos, netán hurrikános időre is, amikor esetleg ki sem tud kötni a hajó a tervezett helyen a tervezett időpontban.

Mennyi az annyi?

Példának vegyük a világ legnagyobb óceánjáróját, a Royal Caribbean Symphony of the Seas hajóját. Ez a közel 230 ezer tonnás monstrum több, mint 6 ezer vendég és a 2 ezer fős személyzet befogadására képes. A Symphony fedélzetén 14 étteremben és bárban várják az utasokat.

A fő éttermek mellett többek között olasz (Jamie’s Italian), japán (Izumi) és steak (Chops Grille) éttermekben szolgálnak fel több, mint 350 féle ételt, nap, mint nap. Emellett több, mint 40 féle friss kenyeret és 100 féle péksüteményt is készítenek a hajón a reggelikhez és uzsonnákhoz.

Egyetlen hét alatt 60 ezer tojás, 6 millió kávébab, 317 kiló fagylalt, 6800 kiló marhahús és több, mint 9 ezer kiló krumpli fogy el az óriáshajó fedélzetén.

Ha kíváncsi vagy rá, hogyan is néz ki egy óriáshajó testközelből, nézz körbe nálunk és foglalj még ma!