2019-ben már az átlagember is nap, mint nap szembesül a környezetvédelem és a fenntarthatóság fontosságával. A klímaváltozás és a környezetszennyezés mára már megkerülhetetlen témakörök. Az utazás, történjen akár földön, vízen, vagy levegőben, egyre több kritika tárgya, hiszen a legtöbb közlekedési eszköz nem kimondottan környezetbarát.
Ma már sokan szeretnék a nyaralásukat is minél tudatosabban lebonyolítani, vagy legalábbis képbe kerülni az utazás környezeti hatásaival kapcsolatban.
Éppen ezért érdemes megvizsgálni, hogyan állnak a tengerjáró hajók a fenntarthatóság szempontjából. Ebben a cikkben ezt foglaljuk össze.

Az óriáshajók és a károsanyag kibocsátás
A legtöbb nagy tengerjáró működésével kapcsolatban sajnos nincs mit kertelni. Ezek a hajók nem kímélik a környezetet, akár energiafelhasználásukat, akár kibocsátásukat nézzük. Azt azonban fontos megjegyezni, hogy a tengeri szennyezésnek csak sokkal kisebb hányadát okozzák az utasszállító hajók: a szállítmányozásban használt monstrumok ilyen tekintetben sokkal rosszabbul szerepelnek.
Ha pedig a közlekedés és szállítás egészét vesszük környezetvédelmi szempontból, akkor azt látjuk, hogy a tengeri közlekedés messze a legkörnyezetkímélőbb. Ez főleg akkor igaz, ha a repüléssel vetjük össze. Az folyamatos utas- és teherszállító repülős forgalom ugyanis kiugró mértékben károsítja a bolygót.
Ettől függetlenül tény, hogy a nagy óceánjárók többsége ma még dízelt használ a működéshez, ennek a nehézolajnak az égetése pedig nagy mennyiségű mérgező gázt termel, megterhelve ezzel a környezetet.
A környezetvédő szervezetek és az egyre tudatosabbá váló fogyasztók már évek óta bírálják a nagy hajótársaságokat flottáik kibocsátása miatt. És bár a környezetvédelmet ma már mindegyik cég a zászlójára tűzi valahogyan, az üzemanyag kérdésében eddig nem nagyon sikerült zöld ágra vergődni.
Tavaly augusztusban viszont végre vízre helyezték a világ első, LNG-vel működő tengerjáróját. Az LNG a cseppfolyós természetes gáz elnevezése, amely a legkörnyezetkímélőbb fosszilis nyersanyag. Az ilyen üzemanyagot felhasználó hajóknak akár 70%-kal alacsonyabb a károsanyag kibocsátása, mint a hagyományos üzemű monstrumoké.
Az igény pedig egyre csak nő a környezetkímélő megoldások iránt, így valószínűleg jó pár LNG-vel működő új óceánjáróra számíthatunk majd a jövőben.

De mi van a szeméttel?
A másik, sokat tárgyalt szempont a tengerjárók szennyvíz- és szemétkezelése. Több ezer ember utazása során természetesen hihetetlen mennyiségű hulladék keletkezik, amit a nagy hajók korábban nem mindig kezeltek elég körültekintően. Mivel az utóbbi időkben tele van a világsajtó a műanyagszemétbe ragadt tengeri állatok képeivel, így fokozott figyelem irányul a nagy hajókra a szemétkezelést illetően is.  
Éppen ezért mára minden nagyobb hajótársaság igyekszik valamilyen környezetbarát, fenntartható szemétkezelési megoldás bevezetésére. A Royal Caribbean hajóiról kitiltották a műanyagpalackokat és újrahasznosított anyagokból készülteket adnak helyettük. Emellett egyedülálló víztisztító rendszert használnak, hogy minél kevesebb szennyvizet engedjenek a tengerbe.
A Princess Cruisest szintén sok dicséret érte az utóbbi időben egyedülálló és innovatív szemétkezelő rendszerük miatt, a Norwegian pedig a használt étolaj kezelésében talált ki jó megoldást. Leszerződtek helyi farmerekkel, akiknek ingyen odaadják az olajat, hogy azok aztán biodízelként újrahasznosíthassák azt.  

Méret kérdése?
A kisebb hajók esetében sokkal jobb a helyzet a környezetvédelem szempontjából. Ennek több oka is van. Egyrészt egy kisebb hajónál könnyebb környezetbarát technikát alkalmazni a meghajtásban – egy pár száz fős óriásjacht simán elmegy elektromos motorral.
Másrészt ezek a kisebb hajók általában az ultraluxus kategóriát képviselik, ami azt jelenti, hogy egy utas arányaiban sokkal többet fizet az útjáért (és persze sokkal többet is kap az árért cserébe). A magasabb árból pedig jobban finanszírozhatók a ma még sajnos nem túl költséghatékony, viszont környezettudatos megoldások.
Az Afrika és Dél-Amerika között hajózó L’Austral számos környezetbarát megoldása közül például az egyik, hogy nem használ horgonyt, hiszen ezzel is megzavarná a terület mindezidáig nagyjából érintetlenül maradt élővilágát.
Azonban hiába költséges a környezettudatosság, ettől még nem lesz ignorálható szempont. A hajók fenntarthatóbb működésével évtizedek óta foglalkoznak a fejlesztők: a környezetkímélő hajófestéktől a csak LED-et használó fedélzetig sok mindennel kísérleteztek már.
Az újabb Celebrity hajókon például már számos napelemet találunk, a Disney pedig nemrég zsebelhette be flottájára az A minősítést – ezt mindenre kiterjedő és jól átgondolt környezettudatossági intézkedéseikkel érték el.
Ennek része a hulladékkezelés, a hajóik festése, a károsanyag kibocsátás minimalizálása, sőt, a mosodák vízhasználatának szabályozása is. Ráadásul minden Disney hajón külön környezetvédelmi tiszt van, aki folyamatosan figyeli ezeket a szempontokat.
Mindent összevetve tehát azt mondhatjuk, hogy a hajózásban mára már a kicsik és a nagyok is megkerülhetetlen szempontként kezelik a fenntartható működést.

Ha még nem tudod, hova mennél legközelebb, nézz körbe nálunk és foglalj hajóutat még ma!