Az óriás tengerjárókról sokaknak még mindig a Titanic jut eszébe. Ez persze nem túl kedvező asszociáció, ha figyelembe vesszük a százéves hajó szerencsétlen sorsát. Ha viszont összehasonlítjuk a Titanicot egy mai óceánjáróval, láthatjuk, mekkora változáson ment keresztül a hajózás, illetve az utazás maga.  

Ebben a cikkben összeszedjük a legfőbb különbségeket a Titanic és egy mai tengerjáró között.

Méretek

A Titanic 267 méteres hosszával és 53 méteres magasságával 1912-ben a világ legnagyobb hajójának számított. 2019-ben a világ legnagyobb hajója a Symphony of the Seas, amely 362 méter hosszú és közel 73 méter magas -  jócskán ráver elődjére.

Talán a hossznál és a magasságnál is sokkal beszédesebb adat, hogy míg a Titanic 2500 utasát összesen 4 lift szolgálta ki, addig a Symphony 18 fedélzete között 24 lift jut a 6000 utasra. A Titanic esetében a 9 fedélzetet összekötő 4-ből 3 lift ráadásul csakis az elsőosztályú utasok előtt állt nyitva. 

A méretbeli különbségek pedig jórészt az utasok javát szolgálják. Az 1900-as évek elején egy hosszabb tengeri hajóút főleg arra szolgált, hogy az utasok minél gyorsabban a világ egyik végéből a másikba jussanak. 2019-re azonban egy tengerjáró fedélzete már önmagában a nyaraláshoz tartozik. Úgy van kialakítva, hogy egész családok élvezhessék teljes kényelemben az akár több hetes utazást.

Mindez persze nem meglepő. Az elmúlt száz évben a technológiai fejlődésnek köszönhetően sokkal költséghatékonyabban és gyorsabban készíthetők sokkal nagyobb hajók. Ráadásul ma már ezeknek a monstrumoknak az irányítása is jórészt automatizálva történik és sokkal biztonságosabban szelik a világ tengereit.

Utasok

A Titanic fedélzetén három osztály volt - persze ezt mindenki tudja, aki látta a Titanic című filmet. Az első osztály a kornak megfelelő legnagyobb luxusban utazott. Ami a szobák eleganciáját illeti, a másodosztály kabinjai szinte csak méretükben tértek el az első osztályétól.

Az első osztályon valóban nagyon tehetős közönség utazott: milliomosok, híres művészek, gyártulajdonosok. Az első osztályra szóló jegyek mai értékre átszámítva durván 2500 euróba kerültek. A másodosztály turisták és középosztálybeli családok, a harmadosztály pedig javarészt a jobb élet reményében Amerika felé utazó, szegény családokból állt.

Míg a Titanicon az eltérő társadalmi osztályok egymástól szinte teljesen elkülönítve utaztak, addig a mai óceánjárókon ez koránt sincs így. Nyaraló családok, nászutas párok, utazgató idősek – bárki, aki befizet, élvezheti az óriáshajó szolgáltatásait.

Szórakoztatás

Bár a Titanicon a kornak megfelelő legmagasabb szolgáltatásokat kínálták, főleg az első- és másodosztály számára, a mai óceánjárók kényelmével ez össze sem mérhető.

A Titanicon az utasok az osztályuknak megfelelően külön étteremben vacsorázhattak, az első- és másodosztályt vacsoraszalon, író- és olvasóterem, illetve szivarszoba várta. Emellett a korban egyedülálló módon volt a fedélzeten törökfürdő, egy teniszpálya és egy medence is. A szórakoztatásról pedig a filmből is jól ismert, nyolctagú zenekar gondoskodott.

Ezzel szemben egy modern tengerjárón már több ezer ember folyamatos és változatos szórakoztatásáról gondoskodnak, egész nap. Az Msc Meraviglia például 19 fedélzeten szolgálja ki a vendégek minden igényét. Van itt komplett aquapark csúszdákkal, 10 étterem, fitnesz- és wellnessrészleg, üzletek, mozi, színház és még sok más. A hajó minden szeglete a kikapcsolódást szolgálja – ez pedig a Titanic idejében elképzelhetetlen lett volna.

 
Van, ami nem változott?
Ne feledjük, hogy amellett, hogy technikai megvalósításban, szolgáltatásokban és méretben sok új hajó ráver a Titanicra; a berendezés előkelőségével, kifinomultságával és a felhasznált alapanyagokkal (mint a legkiválóbb porcelánok, faburkolatok, kézzel faragott díszítések, stb.) szinte egyik se bír versenyre kelni.

Pár érdekesség, ha hasonló élményeket szeretnénk:
  • a Queen Mary 2 hajón a mai napig meghatározott, hogy adott kabinok utasai melyik a la carte étteremben étkezhetnek (bár jelentős különbség nincs a felszolgált ételek közt)
  • egyre több hajón megjelenik egy luxusosztály (mint a Yacht club az MSC hajókon, a  Haven részleg a Norwegian hajókon), amikhez külön étterem, bár, medence, recepció, stb. tartozik – azaz bizonyos szempontból hasonlóan kiemelt kiszolgálást kapnak, mint a Titanic elsőosztályú utasai
  • a Holland America hajóin a mai napig tartják a klasszikus ötórai tea szokását
  • költségkímélő okokból ma már a legtöbb tengerjáró hajó teste fehér színű, de pár kivétel akad: a Holland America hajóin sötétkék, a Cunard és a Disney hajóin fekete a váz színe. Előbbi kettő a transzatlanti útjai és múltja miatt őrzi ezt a tradicionális színt, a Disney egészen más okból (ők a világ legismertebb egerének a színeibe öltöztetik a hajót: a váz fekete, a felsőbb szintek fehérek, a mentőcsónakok sárgák, a kémény pedig piros.)
És ami nem változott: ahogy a Titanicon úgy több modern tengerjáró hajón is van egy álkémény, ami sokkal inkább a design kedvéért, mintsem szükségből épült.