Sokakat visszatartanak a hajóutakkal kapcsolatosan keringő tévhitek. Nézzük mik ezek és mennyi a valóságalapjuk!

Tengeri beteg leszek: azt nem állíthatjuk, hogy még soha senki nem volt tengeri beteg egy hajón. Azt viszont biztosan, hogy egyrészt az elmúlt években óriási technikai fejlődésen mentek keresztül a hajók és sokkal stabilabbak; másrészt minden útvonalat úgy terveznek, hogy az adott térségben ideális időjárási körülmények közt járjon. (Azaz pl. télen nem járnak hajók a Balti-tengeren, monszun idején nem mennek a dél-kelet-ázsiai térségben, a hurrikánszezonban alig marad hajó a Karib-tengeren, stb.)
Ráadásul egy tengerjáró hajót nemigen lehet összehasonlítani sem a balatoni, dunai kishajókkal, sem a magyar utasok körében is ismert (és nagynak hitt) görög vagy balti-tengeri kompokkal. Egy 14 emeletes, kisvárosnyi embert szállító hajón nemigen érzed azt, hogy mozog.

Tele lesz a hajó öregekekkel: tény, hogy pár tíz évvel ezelőtt csak a jómódúbb és főleg jobban ráérő amerikai nyugdíjasok alkották a hajóutasok zömét. Rögtön tegyük hozzá, hogy akkor még jóval kevesebb tengerjáró hajó volt forgalomban és azt is, hogy egészen más és sokkal hosszabb útvonalakra lehetett befizetni. (pl. az itthon is vetített Álomhajó c. sorozatból is látszik ez.) Manapság azonban jóval több hajó van forgalomban, rendkívül széles választékkal és nagyon változatos utaskörrel. 1990-ben kb. 4 millió, 2006-ban kb. 12 millió, míg 2016-ban már kb. 24 millió utas vett részt tengeri hajóúton világszerte. A Carnival hajókon pl. a huszonévesek vannak túlsúlyban, míg pl. az Msc, Costa és Royal Caribbean utakon a 6 hónapostól a 100 évesig a család apraja-nagyja együtt utazik. Manapság is lehet ugyan olyan hajót találni, ahol valóban az idősebbek vannak többségben az utasok közt; de a legnépszerűbb hajótársaságoknál már nagyon nem ez a jellemző!

Unatkozni fogok: hát persze. :) Ha tudsz unatkozni egy olyan helyen, ahol vannak sportpályák, szórakozási lehetőségek, medencék, wellness, színház, kabaré és még rengeteg egyéb lehetőség; teszed mindezt úgy hogy ez a „hely” szinte minden nap egy új kikötőben vagy akár új országban áll meg, akkor nem is ajánljuk, hogy hajóútra menjél! Minden más esetben kizártnak tartom, hogy unatkozz egy hajóúton.

Túl formális, túl elegáns, feszengeni fogok: nos, az éttermekben valóban elvárt, hogy legalább egy pólót és rövidnadrágot/szoknyát vegyél fel a fürdőruhára (lássuk be az otthonodat és a balatoni lángosozót leszámítva ezt valószínűleg egyébként is így teszed). Azt viszont a hajók 95%-án senki nem várja el, hogy frakkban menjél vacsorázni, vagy nagyestélyiben pompázz minden nap! Sok hajón van egy elegánsabb kapitányi vacsora, de erre tökéletesen megfelel férfiaknál egy hosszú nadrág-ing kombináció, a hölgyeknél egy elegánsabb nyári ruha. Ennél jobban kiöltözni nem kötelező, de ha kedved tartja, természetesen vehetsz fel nyakkendőt, zakót, kiskosztümöt, stb., ahogy Te jól érzed magad. Nagyon kevés hajón van ennél sokkal szigorúbb öltözködési előírás, de arról minden esetben előre tájékoztatunk.

Túl nagy lesz a tömeg: ez viszonyítás kérdése. Egyrészt, mert különböző méretű hajók közül választhatsz, nyilván nem mindegy, hogy az általad választott hajó összesen 160 vagy 6000 utas befogadására képes. Az utóbbiakon, ha a csúcsidőben a nagy többséggel egyszerre indulsz reggelizni, akkor valóban kell tömegre számítanod – mondjuk ez így van minden szállodánál, itthoni rendezvénynél, hosszú hétvégénél, stb. is. Azt viszont tudnod kell, hogy a hajókat úgy alakítják ki, hogy a tömeg könnyen eloszoljon: több étterem van, rengeteg bár, sok hajón külön gyerekpancsoló és külön terület van csak felnőtteknek a napozásra, fürdésre; tehát kis odafigyeléssel mindig elkerülheted a tömeget.

Be leszek zárva: ez gondolom nem szó szerint értendő, inkább arra vonatkozik, hogy a hajóról csak akkor lehet le/felszállni, amikor épp egy kikötőben áll. Ez igaz, de a hajón annyi lehetőség van, hogy a heti átlagosan 1 tengeri nap szinte még kevés is mindent kipróbálni. A legtöbb hajó egy hét alatt egy napot tölt a tengeren – a távolságok miatt és részben azért is, hogy jusson idő a hajó szolgáltatásainak megismerésére. Az óriáshajókon több tengeri nap van, de szabadon dönthetsz, hogy melyik útvonalra és milyen hajóra szeretnél foglalni. Szinte minden nap egy új kikötőben ébredsz, ott azt csinálsz, amit csak szeretnél (városnézés, tengerparti fürdés, aktív kikapcsolódást, stb.); mire visszaérsz a hajóra többnyire éhes leszel, eszel, nézelődsz az esti programok közt, alszol – sok időt nem maradsz „bezárva”.
A hajókon pedig egyre jobban figyelnek a megfelelő világításra, a természetes fényekre; sőt az utóbbi pár évben készült hajók kialakításában az elsődleges, hogy a szabad levegőt érezhesd szinte mindenütt.

A hajóutak megfizethetetlenül drágák: a hajók közt is vannak különböző kategóriák, mégha ezek nincsenek is csillagokkal jelölve. Választhatsz egy kisebb, abszolút exkluzív útvonalat és szolgáltatást nyújtó, valóban all inclusive hajóutat (amiben még a kirándulások is az árban vannak), ez valóban drágább. De választhatsz egy „középkategóriás” hajót, ami egy 4*-os szálloda színvonalát képviseli, teljes ellátással, tökéletes időben, de nem a legnagyobb főszezonban. Ha ez utóbbi árát hasonlítod össze egy hasonló kategóriájú szállodáéval, akkor meglátod, hogy egyáltalán nem megfizethetetlen!

Nem élvezik a gyerekek: tudunk olyan hajót mondani, amire ez esetleg igaz lehet; de minden korosztálynak sokkal több olyat tudunk ajánlani, amit kifejezetten élveznek a gyerekek! Ha a Te gyereked is szeret sportolni, játszani, fürödni, új dolgokat kipróbálni, akkor kizárt, hogy ne élvezze a hajóutat!